U periodu od 21. do 23. septembra održan je evaluacijski sastanak na kojem su učestvovali srednjoškolci iz 8 lokalnih zajednica koje su bile uključene u projekat. Ovo je ujedno posljednja aktivnost projekta. Tokom prvog dana, srednjoškolci su imalu priliku da se upoznaju, a potom i da predstave svoje razmjene – ispričaju šta su to radili i šta su to naučili tokom razmjena. Pred kraj dana, pridružila im se profesorica Jasminka Drino-Kirlić iz Gornjeg Vakufa-Uskoplja.
Ona je dugogodišnja aktivistkinja koja je 41 godinu svog života radila u srednjoškolskom obrazovanju, u razrušenoj i podijeljenoj sredini osnovala je i vodila Omladinski centar, te je dobitnica Mirovne nagrade Mreže za izgradnju mira. Na aktivnosti „Kava sa …“, profesorica je podijelila sa srednjoškolcima vlastito iskustvo borbe protiv segregacije, svoje motivima za borbu, njene načine bore, te ja dala brojne savjeta našim srednjoškolcima, ali odgovarala je i na njihova pitanja.
Drugog dana sastanka nastavili su sa evaluacijom kroz fokus grupe. Tokom popodnevnih sati posjetili su Trebević, gdje su uradili mural sa sloganom „Dijelimo znanje, ne obrazovanje“ koji je nastao tokom projekta.
Posljednji dan su proveli u izradi akcijskih planova i budućih aktivnosti na ovu temu u njihovim lokalnim timovima i zajednicama. Tokom ta tri dana učesnici su iznijeli svoje mišljenje o samom projektu, organizaciji, ali i svojim iskustvima stečenim tokom projekta.
Amila Čengić, koordinatorica projekta:
“Tokom protekle dvije godine, koordinisala sam projekat „Prijatelji bez granica“. Moram reći da je ovaj projekat ostavio veliki trag u mom životu i da sam stekla brojna znanja i iskustva. S obzirom da ne dolazim iz podjeljenje zajednice, naučila sam mnogo od srednjoškolaca sa kojima sam radila o segregaciji i kakvi to problemi nastaju kada je obrazovanje podjeljeno. Na završnoj konferenciji smo evalurali čitav projekat i sve što smo uradili, i moram reći da sam jako ponosna na srednjoškolce Bosne i Hercegovine. Svoje slobodne vrijeme su izdvajali da bi organizirali razmjenu, bili su spremni biti domaćini osobi iz drugog grada i druge nacionalnosti, te su svojim radnim ili uličnim akcijama željeli pokazati da im je stalo da se govori o problemu podjeljenog obrazovanja i da se taj problem riješi. Iako je projekat završio, ja vjerujem da srednjoškolci imaju još mnogo snage i ideja da nastave raditi na ovom problemu.”
Sonja Chiara Perić, učesnica projekta:
“Završna konferencija projekta “Prijatelji bez granica 3” mi je omogućija da kroz razne evaluacije shvatim šta smo sve , moji prijatelji i ja, uspjeli uraditi za ove 2 godine. Mi, obični srednjoškolci organizovali smo razmjene sa 10 lokalnih zajednica, pričali o svojim problemima u zajednicama i poznatom fenomenu ” Dvije škole pod jednim krovom”, sklapali nova prijateljstva i širili svoje vidike. S obzirom na to da sam pohađala srednju školu u Mostaru koja radi na tom principu ” Dvije škole pod jednim krovom”, drago mi je što sam čula priče iz drugih gradova, kako se nastava odvija u drugim zajednicama, kako razmišljaju njihovi vršnjaci i profesori. Čitav projekat je dokaz da mladi mogu uraditi mnogo toga i da zaista postoje i srednjoškolci koji svoje vrijeme provode produktivno a ne ispijajući kafe u svom gradu. Nadam se da će ASuBiH u budućnosti realizovati još sličnih projekata.”
Informacije o projektu:
U Bosni i Hercegovini skoro dvadeset godina nakon rata postoji praksa „Dvije škole pod jednim krovom“ koja je daleko od toga da za efekat ima razumijevanje, toleranciju i prijateljstvo između svih naroda u Bosni i Hercegovini. Ovaj fenomen za posljedicu ima segregaciju u obrazovanju, diskriminaciju i nejednakost. ASuBiH, kao organizacija koja kroz upoznavanje sa pravima srednjoškolaca i zastupanja srednjoškolskih ideja, stvara okolinu u kojoj teži da svaki srednjoškolac u BiH da učestvuje u procesu donošenja odluka. U skladu s tim, projekat „Prijatelji bez granica“ želi istaći sve vrijednosti koje su se zbog ovog sistema izgubile. Glavni cilj projekta „Prijatelji bez granica“ jeste da se uklone socijalne barijere između učenika koji pohađaju različite nastavne procese praćene različitim planovima i programima u istoj školi. Pored toga, kreirati atomsferu u kojoj će srednjoškolci imati priliku iznijeti svoje stavove i mišljenja o ovom fenomenu. Projekat se sastajao od srednjoškolskih razmjena u 10 loklanih zajednica: Bugojno, Žepče,Mostar,Busovača,Brčko, Gornji Vakuf-Uskoplje, Travnik, Maglaj,Kiseljak i Jajce.